fbpx

Mitt i Åre

Corona Information

      Med anledning av det pågående Corona utbrottet i världen har vi nedan samlat de vanligaste frågorna.

Vi har just nu högt tryck på telefon och mejl och behandlar era ärenden i prioriteringsordning. Tyvärr betyder det att vi måste frångå vår regel att alla som kontaktar oss ska få svar inom 24 timmar, vi hoppas att vi inom kort kan återinföra den. Vi ber er att ha tålamod då vi gör allt vi kan för att svara er så fort som möjligt.
Vi ser också att ni helst mejlar så vi får möjlighet att behandla den strida ström av mejl vi nu får. Vi följer Folkhälsomyndighetens och UDs rekommendationer. På AGO är vi välinformerade om hur smittan sprids och har vidtagit åtgärder i våra städrutiner enligt detta.

För er som är på väg till oss för er efterlängtade semester, Skistar har vidtagit en rad åtgärder i liftsystemet för att undvika att smitta sprids, mer om det här

Med anledning av att Skistar nu tagit beslut att stänga sina anläggningar from 6/4 i både Åre och Vemdalen erbjuder vi nu samtliga gäster som bokat boende under perioden 2/4 till 3/5 att boka om sitt boende. Läs mer nedan.

1 HAR JAG RÄTT ATT OMBOKA PGA. ORO FÖR CORONA?
Ja.
Under rådande situation har vi beslutat att ni som bokat boende med ankomst 2/4-30/4 ges möjlighet att omboka Ert boende till säsongen 2020/21.
För att kunna hjälpa Er på bästa sätt behöver vi information gällande Er nuvarande bokning samt önskemål om nya datum.

För att boka om er reservation mejla nedanstående till info@agoiare.se:

• Märk mejlet med ombokning, ditt nuvarande ankomstdatum samt bokningsnummer.
• Ange vilka datum säsongen 2020/2021 ni önskar flytta Er bokning till, sista ankomstdatum är 30/4 2021.
• Antal vuxna och barn

Nytt ankomstdatum måste vara oss tillhanda senast 1 maj 2020, om nytt datum ej inkommit senast den 1 maj 2020 kan reservationen ej ombokas och återbetalas ej.

Notera att meddelande gällande bokningen måste vara oss tillhanda senast 24h före ankomstdatum.
Om man väljer en dyrare period betalas mellanskillnaden av kund, i största möjliga mån läggs bokningen på samma lägenhet/hus, avvikelser kan förekomma utifrån tillgång. 

Vänligen observera att ombokningen ej återbetalas eller kan ombokas ännu en gång.

Återkom så snart som möjligt med uppgifterna ovan så vi kan boka om er och ni kan börja se fram emot er semester.

2 KAN JAG FÅ PENGAR TILLBAKA OM JAG VILL AVBOKA BOENDE PGA. ORO FÖR CORONA?

Möjlighet att avboka har man alltid. De vanliga reglerna för om- och avbokning i våra bokningsvillkor/allmännavillkor gäller dock och avgör om man har möjlighet att få några pengar tillbaka eller ej.
I tillägg till att tillämpa våra villkor kan hänvisar vi till att kolla med ditt försäkringsbolag (hemförsäkring/reseförsäkring/avbokningsskydd genom betalkort) vad det finns för möjligheter att få ersättning via sådan försäkring.
AGOs villkor finns i sin helhet här: www.mittiare.se/allmannavilkor/

Jag har köpt avbeställningsskydd

Du kan skydda dig mot avbeställningskostnaden genom att köpa ett avbeställningsskydd. Det kostar 350 kronor per stuga/lägenhet och innebär att du i vissa fall kan avboka fram t o m dagen före avtalad ankomst. Avbeställningsskyddet inbetalas vid betalningstillfället tillsammans med anmälningsavgiften. Avbokningsavgiften är 600 kronor per stuga/lägenhet.
Avbeställningsskyddet gäller i följande fall, som inte får ha varit kända när du bokade:
a) dödsfall, sjukdom eller olycksfall av allvarlig art som drabbat dig själv, make/maka, sambo, familj eller medresenär
b) inkallelse till krigsmakten eller civilförsvaret
Du måste kunna styrka ditt förhinder med intyg från t ex läkare, myndighet eller försäkringsbolag. Intyget bör snarast sändas till oss, via mejl eller brev senast 10 dagar efter avbokningstillfället. På läkarintyget skall framgå undersökningsdatum, resultat och diagnos, att sjukdomen är akut och att sjukdomen eller olycksfallet utgör ett allvarligt hinder för resenären att företa resan. Resenär äger ej rätt att avbeställa resan med läkarintyg om inte intyget klart visar att sjukdomen är av akut karaktär.
Avgiften för avbeställningsskyddet återbetalas inte vid avbokning.

Jag har inte köpt avbeställningsskydd

Du kan avboka skriftligen till oss. Avbokningen räknas inte om den görs till någon annan. Vi är skyldiga att bekräfta din avbokning skriftligen.
Om du avbokar tidigare än 60 dagar före avtalad ankomst, behöver du inte betala mer än en avbokningsavgift på 600 kronor som dras från anmälningsavgiften.
Om du avbokar 60 dagar eller senare före avtalad ankomst, måste du betala 100% av hyran.
Om du redan hunnit betala mer än vad du i så fall blir skyldig att betala, så får du omedelbart tillbaka mellanskillnaden från oss.
Om vi lyckas hyra ut stugan/lägenheten till någon annan, återbetalar vi till dig ett belopp, som motsvarar den nya hyresgästens hyra, med avdrag för en avbokningsavgift på 600 kronor.

3 JAG ÄR SJUK OCH VILL AVBOKA
De vanliga reglerna för om- och avbokning i våra bokningsvillkor/allmännavillkor gäller (och avgör om man har möjlighet att få några pengar tillbaka eller ej). Se ovan i punkt 2.
Vi hänvisar dig till att kolla med ditt försäkringsbolag (hemförsäkring/reseförsäkring/ avbokningsskydd genom betalkort) vad det finns för möjligheter att få ersättning via sådan försäkring.

4 JAG VILL AVBRYTA RESAN OCH ÅKA HEM TIDIGARE
För att kunna avboka boende under vistelsen krävs avbeställningsskydd. Se villkor på mittiare.se alt agoivemdalen.se
Har du inget avbeställningsskydd hänvisar vi dig till ditt försäkringsbolag (hemförsäkring/reseförsäkring/avbokningsskydd genom betalkort).

5. Har ett företag rätt att avboka arrangemang med AGO pga. oro för Corona?
Nej. AGOs vanliga villkor gäller: www.mittiare.se/allmannavilkor/

6. JAG BOR I ETT LAND SOM STÄNGT GRÄNSERNA
Om du bor i ett land som stängt gränserna ber vi att du kontaktar ditt försäkringsbolag. Behöver du avboka så mejla oss så snart som möjligt och märk ditt mejl med Avboka samt ditt ankomstdatum. Det gör det lättare för oss att snabbt prioritera ditt ärende.

6E. MY COUNTRY CLOSED THE BORDER
If you live in a country with closed borders we ask you to contact your insurance company. If you need to cancel please email us as soon as possible and write Cancellation and your arrival date as a heading. This makes it easier for us to prioritize your email.